Komunikat Likwidatora do Klientów z dnia 09 listopada 2020 r.
Komunikat dla Klientów ×

Polscy przedsiębiorcy na urlop zabierają… firmę

Aż siedmiu na dziesięciu przedsiębiorców w Polsce nie odpoczywa od firmy w wakacje – wynika z badania Tax Care. Niezależnie od tego, gdzie i jak wypoczywają, nie chcą lub nie mogą tracić kontaktu z firmą. Jeśli już zdecydują się na wypoczynek, to trwa on tydzień lub krócej. W silnej potrzebie utrzymywania kontroli nad biznesem pomaga im technologia.

 

Doglądanie spraw własnej firmy przez 365 dni w roku to rzeczywistość niemalże trzech czwartych polskich przedsiębiorców. 24% przedsiębiorców w ogóle nie korzysta z urlopu, a 46% kieruje swoimi biznesami na odległość, będąc na urlopie – wynika z badania przeprowadzonego przez Tax Care wśród osób prowadzących działalność gospodarczą. Na „pełnowymiarowe” wakacje decyduje się jedynie co piąty polski przedsiębiorca, czasowo „zamykając” swoją działalność w trakcie urlopu. Jeszcze mniej – bo tylko 10% osób, które prowadzą działalność gospodarczą, podczas nieobecności powierza swoje obowiązki innej osobie. Najczęściej jest to oddelegowany pracownik (6%), rzadziej menedżer zatrudniony na stałe (2%) lub… członek rodziny (2%).

 

 

Znacznie wzrosła liczba przedsiębiorców, którzy pracują zdalnie w trakcie urlopu: w 2015 r. taką opcję deklarowało tylko 28% badanych. W ciągu 3 lat odsetek właścicieli firm, którzy na czas urlopu powierzają sprawy firmy w ręce innych, zmalał trzykrotnie. W badaniu przeprowadzonym przez Grupę Idea Bank w 2015 r. aż 30 proc. przedsiębiorców deklarowało przekazanie obowiązków w trakcie urlopu (16% oddelegowanemu pracownikowi, 12% członkowi rodziny, 2% – menedżerowi).

 

Trend: mobilność

 

Brak delegacji obowiązków to nie tyle kwestia coraz mniejszego zaufania, jakim przedsiębiorcy darzą współpracowników czy bliskich, ile wzrostu znaczenia technologii, która pozwala im pozostawać czujnym 24/7 i odpowiada na ich potrzebę sprawowania pieczy nad własnym biznesem.

 

– Dzięki nowym „cloudowym” rozwiązaniom, przedsiębiorcy mogą podróżować i wypoczywać bez obawy o to, że nie będą mogli zareagować na jakąś sytuację w swojej firmie – komentuje Adam Głos, prezes Tax Care. Dodaje, że prowadzący własny biznes przeżywają obecnie rewolucję – Utrata kontaktu z własną firmą jest dziś niewyobrażalna, „uzależniamy się” od wspierającej i wyręczającej nas technologii. Przedsiębiorcy coraz liczniej korzystają z nowoczesnych systemów księgowości i doceniają możliwości, jakie stwarzają platformy do wystawiania i przesyłania dokumentów, np. bezpłatna Chmura Faktur. Wakacje im w tym nie „przeszkadzają” – zaznacza.

 

Praca w wakacje to norma

 

Z badania Tax Care wynika, że dla większości przedsiębiorców obecne wakacje to normalny okres pracy, a grupa, dla której oznaczały one zwiększoną aktywność, wykruszyła się. W 2015 r. 28% ankietowanych deklarowało, że w wakacje ich biznes przyspiesza, a 17% – zwalnia. Dziś ta tendencja się odwróciła – w ocenie 28% badanych wakacje są okresem spowolnienia, a jedynie dla co dziesiątego właściciela firmy okresem wzmożonych zleceń. Mimo tego, zdecydowana większość z nich czuwa nad biznesem podczas urlopu. Oznacza to, że przedsiębiorcy nie zostawiają swojej firmy w gorszych momentach. Z 2% do 12% wzrósł za to odsetek właścicieli firm, dla których wakacje oznaczają wstrzymanie działalności. Może to być efektem poluzowania zasad zawieszania biznesu, wprowadzonych przez Konstytucję Biznesu. Przedsiębiorca, który planuje 100-procentowy urlop od swoich obowiązków i zawiesza działalność (dzięki czemu nie płaci składek ZUS), wznowi ją automatycznie, bez potrzeby składania wniosku CEIDG-1, co więcej, zawiesi biznes nawet wtedy, jeśli zatrudnia pracownika przebywającego na urlopie macierzyńskim lub rodzicielskim.

 

 

Częstsze wyjazdy

 

Przedsiębiorcy najczęściej korzystają z urlopu raz w roku (32%). Nieco mniej – 29% wybiera się na wakacje dwukrotnie, natomiast na trzy okresy wypoczynku decyduje się jedynie 15-procentowa grupa przedsiębiorców. Co ciekawe, częstotliwość urlopów właścicieli firm nieco się zwiększyła. Jeszcze w 2015 r. odsetek przedsiębiorców odpoczywających dwa razy w roku wynosił 22%, a tych wybierających się na urlop aż trzy razy lub częściej 11% – Choć wielu przedsiębiorców nie może całkiem oderwać się od pracy w czasie urlopu, to mają więcej swobody w planowaniu dni wolnych, a także w wyborze miejsca i sposobu pracy. Ponad połowa z nich spędza wakacje za granicą ­– komentuje Adam Głos.

 

 

 

 

Dzięki powszechnemu i coraz tańszemu dostępowi do Internetu, dla wielu przedsiębiorców samo miejsce pracy nie jest już tak znaczące. Rośnie liczba aplikacji – także mobilnych – ułatwiających zarządzanie firmą. W podstawowym niezbędniku urlopowicza obok paszportu znajduje się ładowarka do smartfona i laptopa, a o wyborze hotelu decyduje nie tylko odległość od plaży, ale i dostępność WiFi. Skoro przedsiębiorcy chcą i mogą pracować podczas wyjazdu, być może coraz więcej z nich zacznie planować częstsze urlopy.

 

Krótka regeneracja

 

Dane Tax Care pokazują, że przedsiębiorcy decydują się na raczej krótkie urlopy. Z całą pewnością tylko bardzo nieliczni przedsiębiorcy mogą sobie pozwolić na dłuższe pozostawanie poza zasięgiem. Mimo że do wyboru mieliby kilka uroczych zakątków z dala od jakichkolwiek anten na horyzoncie, to decydują się trzymać rękę na pulsie i wybierają miejsca z zagwarantowanym dostępem do Internetu.

 

Zainteresowanie Polaków założeniem własnej firmy stale rośnie, czemu z pewnością sprzyja wyjątkowo dobra kondycja gospodarki. Entuzjazmu nie studzi perspektywa ograniczająca możliwość wzięcia „podręcznikowego” urlopu. Własny biznes to ogromna odpowiedzialność, tak więc nie dziwi fakt coraz liczniejszej grupy przedsiębiorców trzymających stery firmy nawet w trakcie wakacji. Ten czas to również szansa na zysk. A skoro można zarabiać, leżąc na plaży, to dlaczego przedsiębiorcy mieliby tego nie robić? – podsumowuje prezes Tax Care.

 

***

O badaniu

Badanie przeprowadzone przez Tax Care metodą CAWI na grupie 292 respondentów w sierpniu 2018 r.

Dodatkowych informacji udziela: Agata Marcinkiewicz, NBS Communications, tel. +48 500 202 354, email: amarcinkiewicz@nbs.com.pl

 

×

Prześlij ten film znajomej osobie:

Anuluj
Poleć film znajomym: