Komunikat Zarządu do Klientów z dnia 11 września 2019 r.
Komunikat dla Klientów ×

Klątwa Wiedzy – jak mówić o swojej pracy?

Im dalej w las, tym więcej drzew. To powiedzenie oznacza mniej więcej tyle, że im bardziej zagłębiamy się w dany temat, tym więcej szczegółów dostrzegamy. Dobrym przykładem jest praca – jako specjaliści zauważamy więcej, niż jako laicy. Jak jednak mówić o swojej pracy, aby zrozumiał nas ktoś, kto na co dzień nie ma styczności z naszą branżą?

 

Wyobraź sobie sytuację, w której rozmawiasz z informatykiem. Zadajesz mu pozornie proste pytanie. Specjalista odpowiada Ci jednak: to zależy. Następnie słyszysz bardzo długi wywód, pełen słów, których nie rozumiesz. Czy to oznacza, że wspomniany informatyk wie o czym mówi? Możliwe. Nie możesz go jednak zweryfikować, bo brakuje Ci wiedzy. Czy jego odpowiedź jest pomocna? Nie! Twój problem nie jest rozwiązany, bo…nic nie zrozumiałeś. Czy skorzystasz z usług specjalisty, który nie potrafi Ci wytłumaczyć rozwiązania problemu? To mocno wątpliwe.

 

Twój rozmówca nie rozumie, że Ty nie rozumiesz. Nie mieści mu się to w głowie. Fachowo nazywa się to klątwą wiedzy. Kiedy człowiek oswoi się z jakąś informacją, nie pamięta, jak to było żyć bez niej. Wielu z nas potrafi zawiązać buty z zamkniętymi oczami, odruchowo. A przecież nie zawsze tak było! Czy jesteś w stanie wyjaśnić dokładną sekwencję ruchów, potrzebną do zawiązania butów? Na pewno chwilę się nad tym zastanowisz. Tak samo może być np. z obsługą komputera, smartfona czy jazdą na rowerze. Klątwa wiedzy dotyczy każdej strefy naszego życia.

 

Jak się to ma do naszej pracy? Jeżeli klient nie zrozumie tego, czym się zajmujesz, nie skorzysta z Twoich usług lub nie kupi Twoich produktów. Jeżeli tak jak wspomniany informatyk, wyjaśnisz problem, ale nie zostaniesz zrozumiany… możesz zostać odebrany jako kiepski specjalista, który nadrabia brak wiedzy ładnymi słowami. Bo co to za specjalista, który nie potrafi wyjaśnić, na czym polega problem?

 

W czym to przeszkadza?

 

Przypuśćmy, że prowadzisz  firmę. Jeśli klient nie zrozumie czym się zajmujesz, nie kupi Twoich produktów lub usług. To już tragedia! Niestety, może być jeszcze gorzej. Może się okazać, ze jeżeli nie umiesz wytłumaczyć czegoś prosto… to się na tym nie znasz. Bo co to za ekspert, który nie potrafi powiedzieć, czym się zajmuje? Musisz mówić tak, aby cię zrozumiano! Łatwo powiedzieć? Poniżej znajdziesz 3 rady, które pomogą Ci odnieść sukces.

 

1. Traktuj każdego tak, jakby nic nie wiedział o Twojej pracy

 

 

Nie oznacza to, że masz na kogoś patrzeć z góry, wręcz przeciwnie! Mów tak, aby zrozumiało Cię dziecko. Czy tłumacząc małemu chłopcu czym się zajmujesz, będziesz opowiadać mu o zaawansowanych Excelach? Nie? To dlaczego masz tak samo traktować osobę dorosłą? Może Ci się wydawać, że to brak szacunku dla rozmówcy. Uprzedzamy – nie ma nic złego w tym, że chcesz być zrozumianym. Ze specjalistą tak czy inaczej znajdziesz wspólny język, a laik będzie zadowolony, że Cię rozumie.

 

2. To że się na czymś znasz, że zwracasz uwagę na inne rzeczy

 

 

Specjaliści patrzą szerzej i głębiej. Zwracają uwagę na detale, które umykają innym. To nie znaczy, że to najważniejsze rzeczy. Przykładowo, jeżeli nie pasjonujesz się fotografią, aparat będzie dla Ciebie tylko aparatem. Nie musisz zagłębiać się w niuanse związane z obiektywami, matrycą i innymi detalami, które nie interesują laika. Spróbuj mówić o pracy tak, jakbyś chciał przekonać kogoś do swojego hobby lub do oglądania nowego serialu. Mniej szczegółów i więcej ogólników, ale bez odbiegania od tematu.

 

3.Punkt odniesienia

 

 

Co oznacza „dużo”? Czy kilogram jabłek to dużo? A może tona? Każdy może rozumieć to samo słowo inaczej. Musisz być precyzyjny! Zwłaszcza w dobie fachowych określeń, skrótów czy zapożyczeń językowych. Pamiętaj, że nie każdy może znać znaczenie słów, których używasz. Co więcej, różne branże mogą używać tych samych określeń na zupełnie różne rzeczy.

 

 

Nie tylko jakość oraz cena wpływają na Twój sukces. Im więcej osób Cię zrozumie, tym więcej osób stanie się Twoimi klientami – pamiętaj o tym!

Zespół Tax Care

 

×

Prześlij ten film znajomej osobie:

Anuluj
Poleć film znajomym: