Komunikat Zarządu do Klientów z dnia 11 września 2019 r.
Komunikat dla Klientów ×

Co zrobić, jeśli popełnisz błąd?

Błędy popełnia każdy, kto robi cokolwiek. To po prostu jeden z aspektów pracy – to szansa na samodoskonalenie, wyciągnięcie wniosków i… ogromna pokusa, aby ukryć nasze przewinienie. To z kolei najgorsza rzecz, jaką można zrobić. Jak w takim razie postąpić, jeżeli popełnimy błąd?

 

Popełniłem błąd

 

 

Pierwsze co należy zrobić to… zdać sobie sprawę z tego, że popełniliśmy błąd. To najtrudniejszy krok. Czasami po prostu nie wiemy, że coś jest nie tak! Nie zauważamy błędu z powodu braku wiedzy lub doświadczenia. Dlatego, jeżeli nie czujemy się zbyt pewnie w danej czynności, nie lekceważmy komentarzy i rad bardziej doświadczonych osób.

Może się okazać, że mimo tego, że słyszymy, że coś jest nie tak i dalej idziemy w zaparte. W najlepszym wypadku stoimy w miejscu. W najgorszym – pogłębiamy problem. W takich momentach nie lubimy sobie odpuszczać. Stawiamy sobie wzywanie – skończę to, zrobię to, uda mi się. Niestety, nie zawsze musi to być właściwe podejście.

 

Odbijamy się od efektu utopionych kosztów. To błąd poznawczy, który występuje w codziennym życiu. Czasami inwestujemy tak dużo czasu, energii lub pieniędzy w jakieś przedsięwzięcie, że nawet jeżeli pojawiają się dodatkowe koszty, to idziemy w zaparte. Po prostu szkoda nam tego, co do tej pory poświęciliśmy.

 

Efekt finalny często okazuje się być niezadowalający i niewspółmierny do kosztów. Możesz kojarzyć ten mechanizm z kompletowania rożnego rodzaju kolekcji lub chociażby z przeprowadzania remontu lub napraw auta.

 

Przyznajemy się do błędu

 

No dobrze, co jeżeli już wiemy, że popełniliśmy błąd? Wtedy mamy do czynienia  z dwoma możliwościami. Jeżeli pomyłka jest nieznaczna i nie odbije się na stanie naszej pracy, nie przekroczymy żadnego rodzaju zobowiązania i nie narazimy nikogo na straty, to możemy po prostu naprawić błąd. Całą sytuację możemy potraktować jako formę nauki, dodatkowe doświadczenie.

 

Co jednak, jeżeli przez nasz błąd dojdzie do katastrofy? Przekroczymy deadline, narazimy kogoś na straty lub w ogóle nie ukończymy projektu. Wtedy tak naprawdę jest tylko jedno wyjście – przyznać się do błędu.

W przypadku pracowników biurowych, sprawa jest prosta. Możemy spodziewać się reperkusji od naszego przełożonego. Chwilę później jednak otrzymamy wsparcie, które pozwoli nam poprawić sytuację. Jakby nie patrzeć, naprawa błędu leży w interesie firmy.

 

Tak jak napisaliśmy na początku – błędy popełnia każdy. Dla inteligentnego pracodawcy istotniejsze będzie to, w jaki sposób poradzisz sobie z rozwiązaniem błędu. Jeżeli problem jest na tyle poważny, ze nie poradzisz sobie z nim sam, wtedy otrzymasz pomoc kogoś, kto będzie mógł świeżym  okiem spojrzeć na problem.

 

Kto wie, może rozwiązanie problemu jest banalne, a my nie widzimy go z powodu emocji? Pamiętajmy, że konsekwencje zatajenia błędu mogą być znacznie większe!

 

Oko w oko z kontrahentem

 

Co jeżeli prowadzimy własną firmę, a nasz błąd naraża kontrahenta na straty? Niezależnie od tego, czy będzie to czas, czy poświęcone zasoby, pomyłka może być kosztowna dla obydwu stron.

 

To chyba najbardziej stresująca sytuacja. Pierwsza i najważniejsza rzecz to od razu poinformować o zaistniałej sytuacji kontrahenta. Nie udawajmy, że wszystko jest w porządku – to tylko pogorszy sprawę. Im szybciej będziesz w stanie naświetlić sytuację, tym szybciej będziesz w stanie sobie z nią poradzić.

Kto wie, może mimo niekorzystnej sytuacji wykażesz się na tyle dużym profesjonalizmem, aby zaimponować kontrahentowi? Jakby nie patrzeć, nawet najbardziej błaha czynność czy usługa, która jest wykonana dobrze pod ogromną presją, jest imponująca.

 

Z kolei ukrywanie sprawy (innymi słowy okłamywanie kontrahenta), jest czymś znacznie gorszym, niż zwyczajny ludzki błąd. O ile błąd można wybaczyć i naprawić, o tyle trudno jest naprawić złą reputację. Celowe oszustwo skreśla nas jako partnera w interesach.  Co jest bardziej dotkliwe dla biznesu: jedna nieudana realizacja czy opinia oszusta?

 

Niezależnie od tego, jaką pozycję zajmujemy, w dobrym tonie jest przeprosić, wyjaśnić na czym polega błąd oraz przedstawić możliwości jego naprawy – jeżeli takowe istnieją. Nie odwracajmy kota ogonem i nie zwalajmy winy na osoby trzecie. Najważniejsze jest to, aby każdy zrozumiał dlaczego popełniono błąd oraz że po naszej stronie jest chęć jego naprawienia.

 

Zespół Tax Care

×

Prześlij ten film znajomej osobie:

Anuluj
Poleć film znajomym: