Komunikat Zarządu do Klientów z dnia 11 września 2019 r.
Komunikat dla Klientów ×

Robisz manicure, przedłużasz rzęsy, a może jesteś fryzjerką? Zobacz jaką formę opodatkowania wybrać!

Kosmetyczka i fryzjerka mają w sobie coś z księgowej. Ich dokładność i skrupulatność mogą doprowadzić do szybkiego rozwoju salonu. Jednak zanim zaczniemy obsługiwać całą rzeszę klientów, trzeba zadbać o kilka formalnych aspektów związanych z finansami i podatkami. W poniższym artykule Tax Care podpowiada, które formy opodatkowania salonu piękności będą najkorzystniejsze i jak efektywnie nim zarządzać.

 

W branży hair&beauty liczy się tak samo artyzm i talent, co dokładność właściciela salonu – musi on nie tylko dostarczać najwyżej jakości usługi, ale i zadbać o zaplecze, usługi poboczne, umawianie wizyt, zintegrowany kalendarz pracowników itd. Jako przedsiębiorca musi też dbać o swój biznes od strony formalnej i finansowej – pilnować wydatków i podatków.

Wybór formy prawnej i formy opodatkowania

Branża kosmetyczna nie ogranicza wyboru formy prawnej dla salonu. Można zdecydować się na prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej i w efekcie ominąć utrudnienia w postaci nadmiernych formalności i ewidencji finansowej. Jednak przy rejestrowaniu jednoosobowej firmy warto pamiętać, że jej założyciel odpowiada prywatnym majątkiem za firmę.

W polskim systemie fiskalnym istnieją co najmniej 4 formy opodatkowania, na które może zdecydować się przedsiębiorca, chcący prowadzić zakład kosmetyczny lub fryzjerski w formie jednoosobowej firmy. To opodatkowanie na zasadach ogólnych (tzw. skala podatkowa), według podatku liniowego (19%), kartą podatkową i ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Popularne wśród salonów piękności są dwie ostatnie, chociaż przypadek każdego przyszłego właściciela salonu jest inny i warto wybór formy opodatkowania skonsultować z biurem rachunkowym.

Karta podatkowa

To prosta i najmniej wymagająca forma opodatkowania. Rozliczając się w ten sposób, nie trzeba prowadzić podatkowej księgi przychodów i rozchodów czy wyliczać zaliczek na podatek dochodowy. Jednak na żądanie klienta trzeba wystawiać faktury i rachunki za usługi. Nie można tez korzystać z ulg podatkowych przy rozliczeniach rocznych (ulga na dziecko, wspólne rozliczenie z małżonkiem). Wysokość podatku ustalana jest w formie decyzji (obowiązującej tylko w danym roku) i w efekcie przedsiębiorca z góry wie, jaki PIT zapłaci. Wysokość podatku zależy od:

  • Rodzaju prowadzonej działalności,
  • Liczby mieszkańców miejscowości, w której jest prowadzona działalność,
  • Liczby zatrudnionych pracowników.

I tak np. fryzjer damski lub osoba świadcząca usługi kosmetyczne w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców z jednym pracownikiem zapłaci w 2018 roku miesięcznie 371 zł.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

W tej formie opodatkowania przedsiębiorca będzie opłacał podatek od wysokości przychodów. Co ważne – ta forma opodatkowania nie uwzględnia kosztów podatkowych. Stawka podatku uzależniona jest od rodzaju działalności – salon świadczący usługi rozlicza się według stawki 8.5%, a ten sprzedający kosmetyki według stawki 3%. Ta forma opodatkowania również nie przewiduje możliwości rozliczania się z małżonkiem oraz skorzystania z różnego rodzaju ulg – czy to na dzieci, czy np. z ulgi rehabilitacyjnej.

Zarządzanie wizytami i księgowość w jednym

Przedsiębiorca prowadzący salon kosmetyczny lub fryzjerski może sam wybrać formę opodatkowania, a później samodzielnie prowadzić księgowość, chociaż w takim wypadku po pierwsze może narazić się na błędy w rozliczeniach, po drugie nie będzie w stanie w 100% poświęcić się pracy artystycznej. W Tax Care przygotowaliśmy specjalny Abonament Księgowy skierowany do branży hair&beauty. W ramach współpracy firmowymi dokumentami salonu piękności zajmuje się doświadczona księgowa, a przedsiębiorca prowadzący salon otrzymuje dostęp do systemu VERSUM, który pozwala na sprawniejsze i szybsze zarządzanie wizytami klientów.

Versum to obecnie najlepsze oprogramowanie (SaaS) do sprawnego zarządzania salonami fryzjerskimi, gabinetami kosmetycznymi oraz SPA. System pomaga m.in. zarządzać personelem, prowadzi automatyczne działania marketingowe, monitoruje zasoby, magazyn produktów oraz jest bazą wiedzy o klientach. Z tego oprogramowania korzysta już ponad 34 tys. specjalistów, w tym największe salony urody w 48 krajach na świecie. Od samego początku firma współpracuje z najlepszymi markami w Polsce, takimi jak Yasumi, DepilConcept, Trendy Hair Fashion czy Salony Maniewski lub Ce-Ce Beauty Clinic.

Zespół Tax Care

×

Prześlij ten film znajomej osobie:

Anuluj
Poleć film znajomym: