Komunikat Zarządu do Klientów z dnia 11 września 2019 r.
Komunikat dla Klientów ×

Relacje międzyludzkie – dlaczego są tak ważne w biznesie?

Biznes to nie tylko produkty, usługi i tabelki w Excelu. Biznes to przede wszystkim ludzie. Możesz być najlepszy w swoim fachu, ale jeżeli będziesz mieć opinię człowieka, z którym ciężko się pracuje, nie będziesz mieć żadnych zleceń. To raczej oczywiste. Pytanie brzmi, czy nad relacjami międzyludzkimi można pracować?

 

 

W dobie pogoni za karierą, kwalifikacjami i twardymi kompetencjami, zapominamy o umiejętnościach miękkich. Przecież nie istnieją (chyba) specjalne szkolenia z pogaduszek w windzie. Przyjęło się, że akceptujemy skrytość lub nieśmiałość niektórych specjalistów. Przecież skądś się wzięły stereotypy na temat cichych umysłów ścisłych czy copywriterów, którzy nienawidzą odbierać telefonów.

 

Ćwiczenie czyni mistrza

 

Wbrew pozorom, umiejętności komunikacyjne – jak każde inne umiejętności – są do wyuczenia. To z kolei pierwszy krok do dobrych relacji z klientem. Na co w takim razie zwrócić uwagę podczas rozmowy, a co za tym idzie, w trakcie nawiązywania relacji?

 

Zacznijmy od tego, że relacje nawiązujemy wszędzie. Człowiek jako istota społeczna nie może po prostu odciąć się od innych. Oznacza to, że za każdym razem, kiedy wchodzimy w interakcję z innym człowiekiem, tworzymy relacje międzyludzkie. Wraz z rozwojem technologii, nie musimy nawet widzieć osób, z którymi tworzymy relacje. Wystarczy wspomnieć o mailach, telefonach czy mediach społecznościowych.

 

Życie prywatne i służbowe

 

Czy tego chcemy czy nie, praca jest stałym elementem naszego życia. Często spędzamy w niej minimum jedną trzecią doby. Kontaktujemy się z klientami, kontrahentami oraz współpracownikami. Nie zawsze to co mówmy dotyczy pracy jako takiej. Czy warto opowiadać w pracy o swoim życiu prywatnym?

 

 

To kwestia, która wymaga pewnego rozgraniczenia. Większość z nas nie otwiera się przed nowo poznanymi osobami – niezależnie od tego, czy poznajemy ich na stopie zawodowej, czy prywatnej. Nasza kultura po prostu nie przewiduje takiego zachowania. Jednak podczas następnych spotkań, stajemy się coraz bardziej otwarci. Czy możemy pochwalić się stałemu klientowi, że kochamy jazdę na rowerze? Pewnie, że tak! Kto wie, może dzieli on z nami pasję. Czy wypada powiedzieć mu o problemach w naszym małżeństwie? Zdecydowanie nie. Trzeba wprowadzić rozróżnienie między tematami prywatnymi a osobistymi – te drugie należy zachować dla siebie.

 

Monopol na prawdę?

 

Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia – to wie każdy. Nie każdy jednak wie, jak ten punkt widzenia komunikować. Wyobraźmy sobie następującą sytuację: koleżanka z pracy ostentacyjnie i w ostrych słowach zwraca nam uwagę na drobne uchybienie. Możesz jej zwrócić uwagę, że jest opryskliwa. Po prostu stwierdzisz to jako fakt, a koleżanka może zareagować puszczeniem pary z uszu i jeszcze bardziej się zdenerwować. Możesz jej również powiedzieć, że mogła przekazać to inaczej, a jej słowa sprawiły, że czujesz się niekomfortowo.

 

 

Jedno i drugie jest prawdą. W pierwszym wypadku stwierdzasz jednak fakt o kimś innym, a w drugim – o sobie. Nie trzeba być jasnowidzem, aby przewidzieć, który komentarz zostanie lepiej odebrany. Podobną strategię można zastosować do wielu innych sytuacji czy rozmów. Staraj się wyrażać swoją opinię bez atakowania innych. To rozwiązanie, które jest nie tylko eleganckie, lecz także profesjonalne.

 

Indywidualne podejście

 

Mimo że będzie to frazes, każdy z nas jest inny. Oznacza to, że aby osiągnąć sukces w relacjach międzyludzkich, (a co za tym idzie wśród klientów),  do każdego musisz podchodzić indywidualnie. Każdy klient czy kontrahent ma swoje potrzeby i konkretna wizję tego, w jaki sposób chce je zaspokoić. To znaczy, że nie możesz do każdego podchodzić w ten sam sposób. Spróbuj zrozumieć potrzeby drugiej osoby. Czy ktoś lubi konkretną i lakoniczną komunikację? A może ktoś jest niezdecydowany, potrzebuję rady i generalnego ukierunkowania? Indywidualnym podejściem do innych możesz bardzo wiele zyskać. Nie tylko sprzedasz swoje usługi lub produkt, lecz także zyskasz zadowolonego klienta, który może polecić Twoją firmę swoim kontaktom.

 

Zespół Tax Care

 

 

×

Prześlij ten film znajomej osobie:

Anuluj
Poleć film znajomym: