Komunikat Likwidatora do Klientów z dnia 08 października 2020 r.
Komunikat dla Klientów ×

Masz cennego pracownika? Zobacz, jak zatrzymać go na dłużej!

Klienci klientami, zyski zyskami, ale bez dobrego teamu w pracy ani rusz! Uwypukla się to szczególnie w czasach, w których to pracownik „dyktuje” warunki pracodawcy, a premia albo awans już nie wystarczają, żeby zatrzymać w swojej firmie najlepszych. W tekście podpowiemy Ci, co zrobić, by pracownicy nie chcieli odchodzić do konkurencji.

Nie można dobrze zarządzać zespołem, stosując zasadę „wszyscy pracownicy są tacy sami”. To podejście zgubne, prowadzące jedynie do nieznajomości swoich pracowników, tym samym do niewykorzystania ich zawodowego potencjału. Niedobrze też, jeśli nie zauważamy starań podwładnych i nie nagradzamy ich w ogóle, albo nagradzamy w nieodpowiedni sposób. Premia uznaniowa, czy zwiększenie zakresu kompetencji to jedne z popularniejszych nagród doceniających pracę Twojego zespołu, ale w dzisiejszych realiach rynku pracy mogą okazać się nieodpowiednie.

Stosuj podejście indywidualne

Musisz wziąć pod uwagę ambicje i predyspozycje każdego z pracowników oraz wiedzieć, co dokładnie napędza ich do działania. Dzięki temu będziesz przydzielał im takie obowiązki, które jednocześnie ich interesują i rozwijają. Warto też przyglądać się, w jaki sposób pracuje każdy z członków Twojej załogi – być może są wśród nich ranne ptaszki, które wolałyby przyjść do pracy na ósmą i wyjść wcześniej? Być może któryś z pracowników notorycznie się spóźnia, a najbardziej efektywną pracę wykonuje po 17:00, kiedy zostaje sam w biurze? Przeanalizuj to i nie bój się zaproponować elastycznego czasu pracy.

Nagradzaj i doceniaj na forum

Chwalisz swojego pracownika po wykonanym trudnym zadaniu? To dobrze, ale rób to jeszcze publicznie. Mail ze słowami podziękowania wysłany do wszystkich pracowników w firmie potrafi sprawić, że wyróżniony pracownik poczuje się w pełni dowartościowany. Słowa uznania nic Cię nie kosztują, a naprawdę potrafią zdziałać cuda.

Inwestycja w szkolenia

Dobry pracownik nie traktuje swojego stanowiska jak poczekalni bagażu. Chce się rozwijać, nabierać nowych kompetencji. I co najważniejsze, to również Ty, pracodawca, chcesz, aby pracownik nie stał w miejscu. Jakie działania możesz podjąć w tej kwestii? Oprócz udostępnienia pracownikowi zwykłych, jedno- lub dwudniowych kursów tematycznych, możesz pokusić się o: wysłanie go na studia (zaoczne lub podyplomowe), zaoferowanie nauki  w systemie e-learningowym albo zorganizowanie warsztatów z psychologiem, socjologiem czy coachem biznesowym. Czytelnie rozpisany plan rozwojowy może skutecznie zatrzymać proces rotacji w Twoim zespole.

Praca to nie wszystko

Zaangażowanie i poczucie odpowiedzialności za pracę to jedna z najchętniej poszukiwanych cech u pracowników. Jednak jako szef musisz pamiętać, że praca to nie wszystko. Zbyt duża eksploatacja pracownika, mnogość zadań i projektów może doprowadzić do wypalenia pracownika, a tym samym do chęci odejścia i zmiany miejsca zatrudnienia. Nie buduj jedności w zespole na podstawie wspólnej pracy po godzinach lecz na przykład w zespole sportowym. Dobrym pomysłem mogą okazać się też dodatkowe pakiety medyczne, vouchery na wyjście na lunch czy karta multisport, która w obecnych czasach jest już „oczywistą oczywistością”.

Premia retencyjna

To jedno z najciekawszych rozwiązań mogących zatrzymać pracownika w firmie. Co więcej, zostało okrzyknięte „Rozwiązaniem HR-owym roku 2017”! Czym jest premia retencyjna? To comiesięczne stałe wynagrodzenie (lub jakiś inny kosztowny benefit) opierające się na zasadach umowy gwarantującej pracodawcy ciągłość zatrudnienia pracownika przez określony w niej czas. Jak to wygląda w praktyce? Załóżmy, że Twój pracownik zgłosił potrzebę pójścia na studia podyplomowe. Wiadomo, że zajęcia na uczelni muszą odbywać się w trybie zaocznym, więc będziesz musiał ponieść za nie stosowne koszty. Jakie masz gwarancje, że po zainwestowaniu w rozwój pracownika ten nie odejdzie z Twojej firmy? Żadne. Chyba, że realizacja studiów będzie ową „premią retencyjną” i wspólnie z pracownikiem ustalisz, do kiedy będzie musiał pracować u Ciebie, by zwrócił się koszt ten inwestycji.

Badaj opinie pracowników

Coraz więcej polskich firm inwestuje w badanie jakości zadowolenia z pracy pracowników. Takie podejście sprawia, że szybciej możemy zareagować na rodzące się kryzysy pracownicze w zespole. Możesz skorzystać z już gotowych narzędzi (na przykład Pulsometr iniJOB) lub zaangażować do tego firmę zewnętrzną. To rozwiązanie pokaże Ci nie tylko „słabsze strony” pracy w Twojej firmie, ale wyeksponuje również te „mocne”, którymi będziesz mógł się chwalić podczas nowych procesów rekrutacyjnych.

Zespół Tax Care

×

Prześlij ten film znajomej osobie:

Anuluj
Poleć film znajomym: